Veebilehe või e-poe tellimine piirdub enamasti ühekordse investeeringuga ja see kestab mitu aastat. Veebiagentuurid pakuvad ka veebihalduse teenust, mida hinnastatakse tavaliselt kuutasu põhiselt. Sageli jääb aga arusaamatuks, mida selle raha eest saab ja miks selline teenus üldse vajalik peaks olema.
Järgnev artikkel annab ülevaate, millest veebihalduse teenus koosneb ja mis võib juhtuda, kui see veebilehe tervist puudutav aspekt tähelepanuta jätta.
Veebihaldus – mis see on?
Kui ostate auto, peate sellega kindla kilometraaži läbimise järel hoolduses käima. Kui ei käi, hakkab kapoti alt imelikke hääli kostma, kuni lõpuks jookseb mootor kokku. Ehkki veebilehel või e-poel kuluvaid osi pole, on küberruum selle ümber pidevas arengus. Lehe ehitamisel kasutatud platvormide ja moodulite autorid väljastavad aeg-ajalt uuendusi, mida lehe omanikul rakendada tuleb.
Uuenduste tegemata jätmisel muutub leht rünnakutele haavatavaks. See võib näiteks hakata kasutama veebiserveri ja lehe külastajate arvutiressurssi krüptoraha kaevandamiseks, levitama pahavara või spämmi. Nii võib tekkida olukord, et teie serveriteenuse pakkuja sulgeb lehe ajutiselt või kannavad viirustõrje programmide tootjad teie firmadomeeni musta nimekirja. Mõlemal juhul muutub leht külastajatele kättesaamatuks, millega kaasnevad ebamugavad sekeldused ja ettevõtte maine kahju. Veebihaldus ehk veebilehe või e-poe korrapärane hooldusteenus aitab sellised probleemid ära hoida.
Veebihaldus koosneb sisulisest ja tehnilisest poolest.
Tehniline haldus tagab turvalisuse ja täiendab funktsionaalsust
Veebi turvalisuse seisukohalt on oluline, et platvorm ja pistikprogrammid, millele leht on üles ehitatud, oleksid ajakohased ning teeksid omavahel korrektselt koostööd.
Veebilehe või e-poe platvorm on sisuhaldussüsteem, mille peale leht on üles ehitatud. Mõned tuntuimad platvormid: WordPress, Drupal, Joomla, OpenCart, Magento.
Pistikprogrammid ehk pluginad on valmis programmijupid, mille abil teostatakse veebilehe ehitamisel ette tulevaid standardlahendusi. Pistikprogrammiga lahendatakse näiteks kontaktivorm, kaardirakendus, mitmekeelsus, maksemoodul jne.
Tekib küsimus, miks peaks platvormi ja pistikprogrammide algne koostöö mitte sujuma. Vastus on lihtne: uuendused ei pruugi vahel üksteisega sammu pidada või arenevad pisut erinevas suunas. Mõne uuendusega parandatakse funktsionaalsusi, mis aeg-ajalt võivad teise pistikprogrammi või lehe avalikus osas oleva funktsionaalsusega vastuollu minna. Turvauuendused enamasti tehnilisi ebakõlasid ei tekita.
Aina uuemate ja turvalisemate lahendustega käsikäes arenevad aga ka kurikaelad, kes avastavad ikka ja jälle uusi turvaauke, mida saab lehe rünnakuks ära kasutada. Lihtsam on rünnata siiski neid lehti, kus turvauuendused on jäetud tegemata. Ründed teenivad enamasti ründaja majanduslikke eesmärke. Allpool mõned näited.
Spämmreklaami levitamine – rünnaku eesmärk on panna server/veebileht reklaami levitamisega ründajale raha teenima. Näiteks lisatakse serverisse lehe omanikule esmapilgul nähtamatud vahelehed, mille Google oma otsitulemustes avaldab. Need aga teevad hoopis reklaami mingile võltstoodete müügiga tegelevale veebilehele (nt „uskumatult soodsad Ray-Bani päikeseprillid“ vms) või suunavad külastajad automaatselt edasi mõnda online-kasiinosse või täiskasvanutele mõeldud lehele.
Ressursi vargus – läbi turvaaukude paigaldatakse veebiserverisse tarkvara, mis kasutab serveri ja lehe külastajate ressurssi näiteks krüptoraha kaevandamiseks.
Botnet – teie veebiserver liidetakse üleilmsesse eriotstarbelisse arvutite võrgustikku, mida renditakse välja küberrünnakute läbiviimiseks.
Levinud eksiarvamus: „Meid see ei puuduta“
Vahel leiavad väiksemate veebisaitide omanikud, et erinevalt suurtest ettevõtetest pahalased neid ei ohusta. See arvamus on vale, sest rünnakud on automatiseeritud ning ei arvesta teie ettevõtte suurusega. Turvaauke otsivad ning kasutavad ära tarkvaralised robotid, mis töötavad kiirelt ja väsimatult 24/7.
Eelmainitud probleeme on lihtsam ja soodsam ennetada. Kui ise haldusega tegeleda ei jõua või ei oska, saate kasutada veebihalduse teenust, mis hoiab teie veebilehe või e-poe ajakohase ja turvalisena.
Mida veebihaldur teeb?
Monitoorib saadaolevaid uuendusi
Siia alla kuuluvad kõik platvormi ja kasutuses olevaid mooduleid puudutavad uuendused. Monitoorimise protsess on reeglina automaatne: kui välja on tulnud mõni uuendus, potsatab halduri postkasti asjakohane märguanne.
Uuendab platvormi ja mooduleid
Märguanded sisaldavad ka infot uuenduse sisu kohta. Haldur tutvub uuenduse sisu ja ühilduvusega ning otsustab, kas seda saab rakendada kohe või tuleb kaasata programmeerija.
Tagab optimaalse laadimiskiiruse
Veebilehe laadimiskiirus on oluline kasutusmugavuse seisukohast ja mõjutab veebilehe leitavust otsimootorites. Kiirelt laadivat lehte on meeldiv sirvida ja ühtlasi annab Google selle eest ka paremad punktid otsitulemustes. Haldur hoiab lehe laadimiskiirusel silma peal.
Mõnikord teevad lehe aeglaseks liiga suured (toote)fotod või failid. Vahel on probleemiks ülearused esialgsed pistikprogrammid, mida enam ei kasutata või millest on lihtsalt rohkem tüli kui kasu. Haldur tuvastab kõik taolised veebilehe sirvimist koormavad takistused ja korraldab nende kõrvaldamise.
Monitoorib lehel olevaid viiteid
Kui veebileht sisaldab linke kolmandate osapoolte veebilehtedele, on oluline, et need oleksid ajakohased. Teie lehel võib olla palju erinevaid viiteid – infot partnerite või liikmete kohta, linke uudistele, blogipostitustele või muule sisule, mis asub mõnel teisel veebilehel. Kui sisu kustutatakse või viiakse mõnele muule aadressile, jääb teie lehele katkine viide (404 Page Not Found). Haldur automatiseerib katkiste linkide tuvastamise ja korraldab linkide parandamise või eemaldamise.
Varundab
Veebilehest peaks alati serveris olemas olema varukoopia, mida kasutada, kui leht mingil põhjusel katki läheb või uuenduste käigus konfliktid tekivad. Probleemide korral saab veebilehe asendada eelmise versiooniga ja samal ajal tegeleda probleemi likvideerimisega. Veebihaldur automatiseerib varukoopiate tegemise ja teeb vajadusel koopia välisele andmekandjale. Nii on teil tagavaravariant olemas ka juhuks, kui serverisse salvestatud varukoopiad on kustunud.
Lisab sisu
Sisu lisamise eest võivad hoolt kanda teie töötajad, kuid selle töö võib ka sisse osta. Vilunud veebihaldur on kiire ning tagab lehe visuaalse korrektsuse ja esinduslikkuse.
Testib
Pärast uuenduste sisseviimist või uue sisu lisamist tuleb lehte testida. Uue või muudetud sisu käitumist tuleb kontrollida eri suurusega ekraanidel ja erinevates seadmetes. Läbi tuleb testida ka erinevad funktsionaalsused – näiteks kontaktivormide töö, keele vahetamine, galerii jm.
Selleks, et teie veebileht või e-pood oleks turvaline ja funktsioneeriks laitmatult, tuleb seda korrapäraselt hallata. See tähendab aga, et keegi peab sellesse investeerima mingi arvu töötunde. Kui teie ettevõttes pole vastavat spetsialisti või tundub tema tööaja kulutamine ebamõistlik, saate veebihalduse teenuse sisse osta.
Artikli illustratsioon: Ed Labetski